Británie chce zrovnoprávnit osobní koloběžky s těmi z půjčoven. Uživatelé často o rozdílném režimu ani nevědí

Koloběžky patří ve Velké Británii mezi jeden z nejpopulárnějších alternativních dopravních prostředků. Jejich uživatelům se líbí, že jsou úsporné, flexibilní a mají prakticky mizivou ekologickou stopu. Už méně ale dávají pozor na zákony, které se k jejich užívání vztahují. Některá města totiž umožňují budovat sítě půjčoven, které jsou oproti těm v osobním vlastnictví v mnohém zvýhodněny. Často se pak opakují absurdní situaci, kdy osobní koloběžky jezdí i po veřejných cestách, kde nemají co dělat. Řidiči pak nedbají ani požadavků na povinné pojištění a řidičské oprávnění.

Zdroj: Shutterstock

Koloběžky a jejich elektrické varianty jsou ve Velké Británii považovány za alternativu ke klasickým metodám přepravy. Není proto divu, že ostrovní království před nějakým časem zažilo doslova boom veřejných půjčoven těchto energeticky nenáročných a na provoz levných vozítek. O jejich udržitelnosti pro dopravní síť uvažují samozřejmě i jednotlivé obce a v celé zemi momentálně probíhá 31 zkušebních provozů, např. ve velkých městech jako je Londýn, Nottingham nebo Birmingham.

Jejich cílem je zajistit co největší bezpečnost a dodržování pravidel na městských komunikacích. To mimo jiné zahrnuje rychlostní limit 15,5 míle za hodinu, maximální hmotnost 55 kg a omezení, které přikazuje, že koloběžku může v jednu chvíli užívat pouze jeden člověk. V ulicích britských měst proto setkání s vypůjčenou koloběžkou není nic nezvyklého – problém ovšem mají ti, kteří je mají v osobním vlastnictví.

„Koloběžky jsou klasifikovány jako motorové vozidlo. Pokud si jednu chcete pronajmout, musíte být zároveň držitelem řidičského oprávnění a ve většině případů musíte splňovat i podmínku být starší 18 let. Zákon také nařizuje mít uzavřené pojištění, což ale většinou zprostředkovávají provozovatelé půjčoven,“vysvětluje Lucy Coulsonová z No5 Barristers’ Chamber. Upozorňuje, že tento režim ale platí jen pro koloběžky v majetku veřejných půjčoven.

Podmínky pro uživatele koloběžek v osobním vlastnictví by se ale mohly brzy zpřehlednit, protože se předpokládá, že vláda představí nový zákon, který elektrokoloběžky legalizuje. Zákonodárci chtějí představit novou kategorii lehkých přepravních prostředků, kam by spadaly právě i koloběžky. V takovém případě bude ale na každém uživateli, aby si sjednal patřičné pojištění.

Tento zákon je ale stále ještě v nedohlednu. Coulsonová tak zdůrazňuje, že mnoho uživatelů s koloběžkami v osobním vlastnictví momentálně porušuje zákony, jelikož s nimi mimo jiné jezdí i na jiných cestách než těch soukromých. „Jde o širokou škálu přestupků typu řízení bez řidičského oprávnění nebo bez zjednaného pojištění. V obou případech je takové chování možné trestat pokutou nebo ztrátou bodů,“ doplňuje.

Další články