Čtrnáctiletý teenager se v Nottinghamu přiznal k zabití seniorky. Loni v létě ji srazil při jízdě na elektrokoloběžce

Teprve čtrnáctiletý řidič elektrokoloběžky z britského Nottinghamu se před soudem přiznal k zavinění nehody, při které přišla o život sedmdesátiletá seniorka. Jeho případ je v podstatě ukázkovým příkladem porušení snad všech pravidel, které se ve Velké Británii na tento přepravní prostředek vztahují. Chlapec řídil nepozorně, nebyl zletilý, neměl zřízené ani příslušné řidičské povolení, ani povinné pojištění. Kromě toho jel na koloběžce v osobním vlastnictví, jejichž užívání je v ostrovním království velmi výrazně omezeno.

Zdroj: Shutterstock

Tragédie se ve městě Rainworth v britském Nottinghamshire odehrála loni na začátku června. Lindu Davis (71) srazil nepozorný řidič elektrokoloběžky, který navzdory zákonným omezením jel se svým strojem po chodníku. Žena vážným zraněním podlehla o šest dní později v místní nemocnici. Jak se později ukázalo, šlo o elektrokoloběžku v osobním vlastnictví, což je vzhledem k regulacím ve Velké Británii taktéž problematické. Jejich majitelé totiž nemají povolenu jízdu prakticky na žádných veřejných komunikacích.

Celý případ má soudní dohru, která vedla k tomu, že se k zabití ženy přiznal teprve čtrnáctiletý teenager. Dopustil se přitom hned dvou vážných provinění – jednak řídil bez příslušného řidičského oprávnění, ale také bez pojištění požadovaného zákonem. Pachatel byl pro teď propuštěn na kauci s tím, že je povinen spolupracovat s příslušnými autoritami. Okresní soudce Leo Pyle, který má případ na starosti, chce před vynesením rozsudku podrobnou zprávu o chování obžalovaného a jeho ochotě k nápravě. To je do značné míry dáno tím, že jde o jedince před dovršením zletilosti. Další slyšení je ve věci plánováno na 8. března.

Pravidla jízdy na koloběžkách a jejich elektronických variantách se ve Velké Británii liší hrabství od hrabství. Stroje v osobním vlastnictví ale prakticky není možné užívat na chodnících ani cyklostezkách. Každý řidič musí zároveň disponovat příslušným oprávněním stroj užívat. Mezi další požadavky patří povinné pojištění, odvádění příslušných daní a bezpečnostní výbava. Prakticky to znamená, že osobně vlastněné koloběžky lze užívat jen na soukromých pozemcích se souhlasem jejich vlastníka.

Konkrétně v Nottinghamu teď jezdí cca 1300 elektrokoloběžek, které si je možné pronajmout od veřejného provozovatele SuperPedestrian, což je zkušební provoz vládního programu, který poběží nejméně do května 2024. Tyto stroje mohou jezdit po určitých městských ulicích, nicméně jejich řidiči pořád musí být starší 18 let věku a disponovat alespoň dočasným řidičským oprávněním.

 

 

Další články