Problémy čipování elektrokoloběžek

Elektrokoloběžky patří mezi poměrně nové dopravní prostředky, přičemž k tomu, aby mohly být řízeny bez řidičského oprávnění, musí splňovat určité limity. Někteří kutilové si ale své přístroje „vylepšují“ tak, aby mohli jezdit rychleji, a jsou to právě úskalí tohoto fenoménu, kterým se následující řádky věnují.

Zákonná klasifikace

Obyčejné koloběžky bere zákon obdobně jako jízdní kola, což pak platí i u koloběžek elektrických, ačkoliv ty disponují motorem. I na e-koloběžkách tedy můžete jezdit bez řidičského průkazu, pokud ovšem splňují následující dvě podmínky:

  • Konstrukční rychlost pod 25 km/h
  • Výkon do 250 W (v případě, že se jedná o přístroj s dodatečně montovaným pohonem, splňující vyhlášku č. 341/2014 Sb., se povoluje až 1000 W)

V opačném případě se elektrokoloběžka řadí mezi motorová vozidla a její řízení vyžaduje řidičské oprávnění skupiny AM, A1 či B (podle výkonu a maximální rychlosti konkrétního stroje).

Čipování

Někteří se ale snaží přijít na způsob, jak s koloběžkami, které se mezi motorová vozidla neřadí, rychlost 25 km/h překročit. Valná většina strojů prodávaných pro použití bez řidičského oprávnění je vybavena určitými omezovači (jinak by totiž dané koloběžky mohly jet ještě rychleji). Lidé, kteří se pak zmíněným čipováním snaží toto omezení obelstít, mohou v případě, že jsou úspěšní, zdánlivě bezúhonně 25 km/h překročit bez toho, aby řidičské oprávnění potřebovali. To je ale protizákonné. Provozovatel koloběžky je totiž zodpověný za to, aby jeho dopravní prostředek vyšší rychlostí nebyl schopen jet. V opačném případě je pak s sebou potřeba vozit nejen „řidičák“, ale i technický průkaz. Navíc musí mít taková koloběžka registrační značku a zajištěné povinné ručení.

Další články